Jak przekonać inwestora do finansowania Twojego startupu. Praktyczne porady
Pozyskanie inwestora pozwala na zdobycie kapitału umożliwiającego rozwój, skalowanie działalności i wprowadzenie nowych produktów lub usług na rynek. Przedstawiamy praktyczne wskazówki, z pomocą których przekonasz inwestora do zainwestowania w Twój startup.
Na czym polega pozyskanie inwestora i jaki ma cel?
Pozyskanie inwestora to przekonanie osoby lub instytucji do zainwestowania środków finansowych w rozwój startupu. Inwestorzy mogą pochodzić z różnych źródeł – najczęściej są to aniołowie biznesu i fundusze venture capital.
Głównym celem jest zdobycie niezbędnych funduszy na rozwój firmy – poprzez zwiększenie zespołu, wprowadzenie nowych produktów na rynek lub ekspansję na nowe rynki.
Krok 1. Przygotowanie dokumentacji
Teaser inwestycyjny to zwięzły dokument, którego celem jest przyciągnięcie uwagi potencjalnych inwestorów do konkretnej oferty inwestycyjnej. Zwykle jest to pierwszy materiał informacyjny przekazywany inwestorowi, zanim zdecyduje się on na dalsze rozmowy lub analizę bardziej szczegółowych dokumentów, takich jak memorandum informacyjne (dokument przygotowywany w celu dostarczenia potencjalnym inwestorom kompleksowych informacji o przedsiębiorstwie oraz o planowanej inwestycji).
Teaser inwestycyjny powinien zawierać opis firmy oraz jej produktów lub usług, informacje o docelowym rynku (wielkości, trendy i konkurenci), kluczowych członkach zarządzających (oraz ich kompetencjach i doświadczeniu), dane finansowe (przychody, koszty, zyski, prognozy finansowe) oraz ofertę inwestycyjną (oczekiwania względem inwestorów i warunki inwestycji).
Krok 2. Przedstawienie wartości dodanej
Inwestorzy poszukują startupów, które oferują coś wyjątkowego i mają przewagę nad konkurencją. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie potrzeb i oczekiwań inwestorów oraz umiejętność przekonania ich o wyjątkowej wartości startupu.
Ważne w procesie pozyskania inwestora jest wyraźne podkreślenie wyróżników danego startupu. Może to być innowacyjna technologia, unikalny model biznesowy, silny zespół założycielski lub dotychczasowe sukcesy. Należy udowodnić, że biznes, którego dotyczy pozyskanie inwestora, ma potencjał do zdominowania rynku.
Krok 3. Wybór właściwego inwestora
Nie każdy inwestor będzie odpowiedni dla Twojego startupu. Konieczne jest znalezienie takiego, który nie tylko ma kapitał, ale również doświadczenie i wiedzę w branży. Odpowiedni inwestor może dostarczyć zarówno fundusze, ale też wartościowe kontakty biznesowe, doradztwo strategiczne i wsparcie w kluczowych momentach rozwoju firmy. Przed rozpoczęciem rozmów, należy dokładnie przeanalizować potencjalnych inwestorów i ich portfolio.
Krok 4. Obsługa procesu pozyskania inwestora
Należy stworzyć listę potencjalnych inwestorów i dostarczyć im teasery inwestycyjne. Na kolejnym etapie procesu, wstępnie zainteresowanym podmiotom (po podpisaniu NDA) wysyłane jest memorandum inwestycyjne. Następnie organizowane są spotkania z inwestorami, zbierane i analizowane oferty wstępne oraz wysyłane zaproszenia do due diligence, co wymaga zebrania odpowiednich danych przez firmę zajmującą się pozyskaniem inwestora. W trakcie spotkań przeprowadzane są sesje pytań i odpowiedzi. Każdy z etapów wymaga starannego przygotowania ze strony startupu.
Profesjonalne wsparcie w procesie pozyskania inwestora
Kompleksowe wsparcie w procesie pozyskania inwestora – od opracowania strategii, przez identyfikację potencjalnych inwestorów finansowych/strategicznych i due diligence, po negocjacje i finalizację przedsięwzięcia oferują specjalistyczne firmy doradcze. Skupiają się one na kluczowych celach procesu, czyli znalezieniu dla przedsiębiorstwa takiego partnera biznesowego, który będzie odpowiadać na określone z klientem oczekiwania.